Friday, July 18, 2014

TERAWIH KITA



Sudah sedia maklum..di bulan ramadhan ini pasti kita akan menunaikan solat terawih beramai-ramai di masjid. Begitu juga dengan diriku dan keluarga ku. Di jadikan cerita dan ini adalah ihklas dari hatiku..sesungguhnya ini adalah solat terawih ku yang pertama. di tempat tinggal ku ini...

Alhamdulillah segalanya dipermudahkan oleh Allah...rasa berbunga-bunga di hatiku..Akhirnya tercapai jua impian ku untuk bersembahyang jemaah di masjid ini dan sekaligus menunaikan solat terawih bersama-sama ahli jemaah yang lain.

Rasa bahagia dan kegembiraannya tidak ternilai, terkira ataupun terhitung buat diriku. Sesungguhya ia merupakan satu rahmat buat insan seperti diriku di mana di beri peluang dan kesempatan untuk menunaikan tanggungjawb ku sebagai seorang umat islam di muka bumi ini.

Ku lihat wajah anak-anakku..ternyata sekali mereka sangat gembira. Di jadikan cerita.. ku lihat sekeliling di dalam masjid...ramai juga jemaah wanita yang menunaikan solat terawih maklumlah setahun sekalilah katakan. Aku masih tersenyum sorang-sorang...

Kakak Ipar dan seorang anak saudara perempuan yang berusia 16 tahun turut menunaikkan solat terawih bersama ku. Kami di dalam barisan saf yang sama. Hari pertama terawih..di saat ini aku masih tersenyum sorang-sorang lagi mengingati gelagat anak saudara ku...bukannya aku nak cerita-cerita tetapi aku nak kongsi gelagat kelakar anak saudara ku yang tak tersengaja buat kelakar di saat menunaikan solat terawih...

Ceritanya begini....keadaan di masjid amat bising dengan kanak-kanak..kami di barisan saf belakang sekali..jadi bisinglah kami tak dengar berapa jelas pemberitahuan tentang solat terawih yang akan dilaksasnakan sebentar je lagi...so kami pandang-pandang satu sama lain..berapa rakaat..berapa rakaat...tiba-tiba saf bangun...ah ..sudah! ..anak saudara aku tanya macamana maklang....?? lepas tue aku cakap ikut je lah jemaah depan...

Dalam hati aku oklah 8 rakaat...oklah...kami pun menunaikan solat...aku pun tak pasti..tapi nak tergelak jugak..yang anak saudara aku pun follow...entah macamana tiba-tiba lepas sujud nak duduk tahyat akhir tue dia terus bangun berdiri tegak...nampaklah kan...dia sorang je berdiri sebab kami semua tengah tahyat akhir..dia pun perasaan terus dia duduk tahyat akhir....lepas salam...kami pun cover gelak...malunya rasa bukan main macam nak guling-guling dalam masjid tue je rasanya...aku pun cakap biasalah kali pertama terawih memang macam tue..anak saudara aku sengih-sengih je cover malu....

Fikir-fikir dan ingat-ingat...aku pun sama gak dulu masa remaja-remaja dulu...salah jugak....macamana pun belajar daripada kesilapan...dan sehingga sekarang Alhamdulillah ...anak saudara aku dah tahu dan faham solat terawih.....

Paling best hari tue..balik-balik dia terus update status dia dekat Facebook....malunya memang malu...kami pun usik-usik dia kat facebook...semua orang nak tahu kenapa dan mengapa ...hanya kami yang pergi solat terawih hari pertama je yang mengetahui...hahaha..hahaha..kelakar betul....la nie dia tak kisah dah.....tue pasal lah aku cerita kat sini.....

Jangan malu-malu atau segan-segan....Dalam Ibadah kita sentiasa di tuntut untuk terus belajar dan memperbaiki ibadah kita....so...kesilapan menjadi panduan untuk menjadi yang lebih baik....

SELAMAT BERTERAWIH....!!!!!!